Pyhärukoukset ja kotiseurat

Muonion seurakunnassa järjestetään vielä säännöllisiä pyhärukouksia kirkonkylällä ja Ylimuoniossa. Pyhärukoukset ovat 1800-luvun alkupuolella syntynyt kylän oma jumalanpalvelusperinne. Pitkien matkojen ja huonojen kulkuyhteyksien vuoksi monien oli vaikea osallistua säännöllisesti kirkossa pidettyihin jumalanpalveluksiin. Kyläläiset valitsevat keskuudestaan maallikon "rukouspapiksi" lukemaan postillaa tai saarnaamaan. "Rukouskanttoriksi" valittu kyläläinen johtaa virrenveisuuta. Rukouspappeina toimivat nykyisin Lassi Rauhala ja Lauri Kuivalainen, pyhärukouksia pitää myös rovasti Tuomas Pöyhtäri.

Lestadiolaisuuden perintöä ovat myös kotiseurat, joita järjestetään kodeissa eri kylillä. Seurakunnassa valitut pyhärukousten pitäjät on siunattu myös saarnavirkaan. Kerran kuussa paikalliset Rauhan Sanan yhdistykset kutsuvat vierailevia saarnamiehiä.