Hautajaiset

Lämmin osanotto läheisesi kuoleman johdosta.

Hautaansiunaamisessa me annamme poisnukkuneet rakkaamme hyvän Jumalan käsiin. Me saatamme ja hyvästelemme elämän ja kuoleman rajalla, ja siunaamme heidät odottamaan ylösnousemuksen päivää.

Kirkkoherranvirasto auttaa hautajaisjärjestelyissä: hautajaisten ajankohdan, kirkon, papin ja kanttorin varaaminen onnistuu samalla kertaa. Muistotilaisuus voidaan myös pitää seurakunnan tiloissa.

Virsiä hautajaisiin (virsikirja.fi)

Valkoinen ruumisarkku, jonka päälle ja ympärille on laskettu kukkia.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys