Ristiäiset

Lämpimät onnittelut uuden perheenjäsenen syntymän johdosta!

Kastejuhlaa vietetään yleensä kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kaste voidaan toimittaa seurakunnan tiloissa tai kotona. Kirkkoherranvirasto auttaa juhlajärjestelyissä alkuun. Tällä sivulla on linkkejä ristiäissuunnittelun avuksi.

Tiesitkö, että seurakunnan tilat ovat maksutta käytössäsi kastejuhlan järjestämistä varten?

YouTube-video
Pappi kastaa lapsen, joka lepää kummin sylissä.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku