Ekumeeninen vaeltajanristi Olostunturissa

Olostunturin rinteelle huoltotien varteen on pysytetty ekumeeninen vaeltajanristi, Johanneksen risti. Piispa Samuel Salmi siunasi ristin käyttöön 20.6.2007 ja nimesi sen apostoli Johanneksen mukaan.

Aloitteen ristin hankkimisesta on tehnyt Nikean metropoliitta Johannes, ja se on tarkoitettu hiljentymispaikaksi sekä erilaisia kirkollisia toimituksia varten. Ristin ja sen ympäristön on suunnitellut arkkitehti Jarmo Lokio. Risti on katettu ja sen on valmistanut Iivari Rauhala. Etupuolen kivikehä on rakennettu Muonion kirkon vanhoista porraskivistä, jotka toimivat samalla istuimina.

Hankkeen järjestäjinä ovat toimineet Muonion kunta ja seurakunta yhdessä Metsähallituksen ja Muonion Sähköosuuskunnan kanssa.

Katettu puinen risti kesäisellä tunturinhuipulla, taivaalla synkkiä pilviä.
Oloksen vaeltajanristi. Kuvaaja Anu Toivonen
Katettu puinen risti lumisen tunturin huipulla.
Vaeltajanristi talvisessa Olostunturissa. Kuvaaja Seija Kittilä.