Muonion kirkko ja muut seurakunnan tilat

Muoniossa on yksi kirkko, vuonna 1820 valmistunut ja vuonna 1822 käyttöön otettu, *kiteeläissyntyisen A. W. Arppen piirtämä puoliristikirkko. Se on yksi harvoista rakennuksista, jotka Muonion kirkonkylällä säästyivät Lapin sodan tuholta.

Kuvia kirkosta näet tästä linkistä.

Seurakunta kokoontuu ahkerasti myös muissa tiloissa: Pappilassa, Kolminaisuuden kodassa, Oloksen vaeltajanristillä ja monissa luontokohteissa, tarjoaahan Lapin huikea luonto siihen oivalliset puitteet.

Hautausmaita on neljä: kirkon vieressä, Reuhalanmaalla, Kihlangissa ja Kätkäsuvannossa. Sankarihautausmaa sijaitsee kirkon vieressä.

*) Kirkko on vanhastaan merkitty italialaissyntyisen Charles Bassin (1772-1840) piirtämäksi, ja tämä onkin työskennellyt Intendenttiviraston johtajana siihen aikaan, kun kirkon piirrustukset on tehty. Alkuperäisissä piirrustuksissa on kuitenkin A. W. Arppen nimi.

Tilan tyyppi
Tapahtuman tyyppi